سلام . به پنجمين قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازي و پياده سازي VOIP به کمک راهکارهاي سيسکو خوشآمديد . همانطور که از عنوان اين قسمت از مجموعه بلاگ فيجيکا مشخص است در اين مقاله ميخواهيم بخشي از محصولات و راهکارهاي VOIP سيسکو را معرفي کنيم .
همانطور که همه ما ميدانيم شرکت سيسکو يکي از قدرتمندترين ارائه دهندگان راهکارهاي سيستمهاي تلفني و زيرساختهاي شبکه در جهان ميباشد . اين شرکت در رابطه با سيستمهاي تلفني تحت شبکه يا ويپ محصولات بسيار متنوعي را ارائه داده است که به کمک آنها ميتوانيم يک مرکز تلفن جامع و بينظير راه اندازي کنيم . محصولات ارائه شده توسط سيسکو همواره براي کارکرد به صورت يکپارچه با هستهي مرکز تلفن ارتباط برقرار ميکنند که در ادامه ميتوانيد 4 دسته اصلي اين محصولات را مشاهده کنيد .
(Cisco Unified Communications Manager Express (CME
(Cisco Unified Communications Manager (CUCM
(Cisco Unity Connection (CUC
Cisco Unified Communications Manager IM & Presence
به ياد داشته باشيد که اين 4 محصول تنها راهکارها يا دستههاي اصلي محصولات ارائه شده توسط سيسکو ميباشند و شما ميتوانيد با استفاده از سرويسها و يا ديگر راهکارهاي VOIP سيسکو مرکز تلفن خود را توسعه دهيد . در ادامه مقاله به معرفي بخشي از اين چهار دسته اصلي و راهکارهاي ديگر Cisco خواهيم پرداخت .
همانطور که ميدانيد روترهاي سيسکو علاوه بر مسيريابي براي بستههاي ديتا ميتوانند نقش يک مرکز تلفن يا حتي يک Voice Gateway قدرتمند را نيز براي ما بازي کنند که همانطور که در قسمتهاي قبلي مقالات ديديم براي اين کار بايد از ماژولهاي مختلف و کارتهاي PVDM استفاده کنيم . در مورد اين راهکار سيسکو براي راه اندازي و پياده سازي VOIP سازمان بايد با چند نکته آشنايي داشته باشيد تا در زمان پياده سازي سناريوي خود با مشکل مواجه نشويد .
به طور خلاصه ميتوان گفت اصليترين و قدرتمندرين راهکار سيسکو براي پياده سازي ويپ ، CUCM ميباشد . در حقيقت بايد بپذيريم که مرکز تلفن CME سيسکو به دليل محدوديتهايي که دارد تنها براي راه اندازي VOIP برخي سازمانهاي کوچک يا متوسط و با قابليتهايي متوسط مناسب ميباشد . اگر ميخواهيد يکي سيستم ويپ بينظير همراه با قابليتهاي بسيار کاربردي و جذاب راه اندازي کنيد بايد به سراغ CUCM برويد . گفتنيست که مرکز تلفن CUCM نيز به تنهايي برخي قابليتهاي معمول مانند IVR و ضبط مکالمه را در اختيار شما قرار نميدهد و براي اين امر نياز به راهکارهاي ديگري که به صورت يکپارچه با CUCM فعاليت ميکنند خواهيد داشت .
نکته : مرکز تلفن CUCM براي راه اندازي به يک ماشين مجازي با 120 گيگ هارد و 8 گيگ رم احتياج دارد .
نکته : يکي از مهمترين مزاياي CUCM نسبت به CME قابليت قرار دادن سرور بکاپ براي CUCM ميباشد . در مورد سرورهاي بکاپ CUCM در مقالات بعدي بيشتر صحبت خواهيم کرد ، فقط براي اين که عمق تفاوت اين ويژگي CUCM با CME را درک کنيد بايد بدانيد که در هر کلاستر CUCM ميتوان يک Publisher و Subscriber 19 قرار داد که نهايتان هشت سرور از آنها ميتوانند نقش Call Manager را بازي کند . اين در حالي است که سرور بکاپي که براي CME ميتوانيم قرار دهيم عملا کاربرد چنداني ندارد .
?
حال که با دو Call Manager اصلي سيسکو آشنا شديد بهتر است به سراغ برخي از راهکارهاي توسعه اين دو Call Manager برويم . يکي از محصولاتي که سيسکو براي توسعه مرکز تلفن خود ارائه کرده است CUE ميباشد که در تصوير ذيل ميتوانيد يک نمونه از کارتهاي آن را مشاهده کنيد . اين محصول در انواع مختلف با اينترفيسهاي مختلف براي قرارگيري در روتر سيسکو توليد ميشود تا برخي قابليتهاي جذاب را به مرکز تلفن ما اضافه کند .
?
برخي از اين قابليتها عبارت است از :
درباره این سایت