آشنايي با محصولات UNIFIED COMMUNICATION سيسکو


سلام . به پنجمين قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازي و پياده سازي VOIP به کمک راهکارهاي سيسکو خوش‌آمديد . همانطور که از عنوان اين قسمت از مجموعه بلاگ فيجيکا مشخص است در اين مقاله مي‌خواهيم بخشي از محصولات و راهکارهاي VOIP سيسکو را معرفي کنيم .


همانطور که همه ما مي‌دانيم شرکت سيسکو يکي از قدرتمندترين ارائه دهندگان راهکارهاي سيستم‌هاي تلفني و زيرساخت‌هاي شبکه در جهان مي‌باشد . اين شرکت در رابطه با سيستم‌هاي تلفني تحت شبکه يا ويپ محصولات بسيار متنوعي را ارائه داده است که به کمک آن‌ها مي‌توانيم يک مرکز تلفن جامع و بي‌نظير راه اندازي کنيم . محصولات ارائه شده توسط سيسکو همواره براي کارکرد به صورت يکپارچه با هسته‌ي مرکز تلفن ارتباط برقرار مي‌کنند که در ادامه مي‌توانيد 4 دسته اصلي اين محصولات را مشاهده کنيد .


(Cisco Unified Communications Manager Express (CME


(Cisco Unified Communications Manager (CUCM


(Cisco Unity Connection (CUC


Cisco Unified Communications Manager IM & Presence


به ياد داشته باشيد که اين 4 محصول تنها راهکار‌ها يا دسته‌هاي اصلي محصولات ارائه شده توسط سيسکو مي‌باشند و شما مي‌توانيد با استفاده از سرويس‌ها و يا ديگر راهکارهاي VOIP سيسکو مرکز تلفن خود را توسعه دهيد . در ادامه مقاله به معرفي بخشي از اين چهار دسته اصلي و راهکارهاي ديگر Cisco خواهيم پرداخت .


آشنايي با CME سيسکو


همانطور که مي‌دانيد روتر‌هاي سيسکو علاوه بر مسيريابي براي بسته‌هاي ديتا مي‌توانند نقش يک مرکز تلفن يا حتي يک Voice Gateway قدرتمند را نيز براي ما بازي کنند که همانطور که در قسمت‌هاي قبلي مقالات ديديم براي اين کار بايد از ماژول‌هاي مختلف و کارت‌هاي PVDM استفاده کنيم . در مورد اين راهکار سيسکو براي راه اندازي و پياده سازي VOIP سازمان بايد با چند نکته آشنايي داشته باشيد تا در زمان پياده سازي سناريوي خود با مشکل مواجه نشويد .



  • همه‌ي روتر‌هاي سيسکو قابليت تبديل شدن به مرکز تلفن را ندارند و بهتر است قبل از اقدام براي خريد تجهيزات حتما در مورد قابليت‌هاي محصول مورد نظر خود تحقيق کنيد .

  • روتر‌هاي سري ISR G2 که از ISO universal 15 استفاده مي‌کنند براي تبديل شدن به مرکز تلفن بايد يک لايسنس يا PAK داشته باشند که اين امر باعث افزايش هزينه راه اندازي ، در اين سري از روتر‌ها مي‌شود ، ولي روتر‌هاي سري ISR که معمولا از ISO سري 12 استفاده مي‌کنند براي تبديل شدن به مرکز تلفن نيازي به لايسنس ندارند .

  • ظرفيت روتر‌هاي مختلف براي راه اندازي CME متفاوت مي‌باشد . مثلا تعداد داخلي‌هاي قابل پشتيباني ، تعداد ماژول ، نسل‌هاي PVDM و … در روتر‌هاي مختلف با يکديگر متفاوت مي‌باشد .

  • مرکز تلفن CME برخي از قابليت‌هاي بديهي مانند ضبط مکالمه يا سيستم تلفن گويا را ندارد ، به همين دليل براي راه اندازي چنين سرويس‌هاي بايد از ديگر محصولات و راهکارهاي VOIP سيسکو استفاده کنيد . ( البته براي پياده سازي برخي از سرويس‌ها ، راهکار‌هاي ارزان قيمت‌ و ساده‌تري نيز وجود دارد که در مقالات بعدي برخي از آن‌ها را معرفي مي‌کنيم . )


آشنايي با CUCM سيسکو


به طور خلاصه مي‌توان گفت اصلي‌ترين و قدرتمندرين راهکار سيسکو براي پياده سازي ويپ ، CUCM مي‌باشد . در حقيقت بايد بپذيريم که مرکز تلفن CME سيسکو به دليل محدوديت‌هايي که دارد تنها براي راه اندازي VOIP برخي سازمان‌هاي کوچک يا متوسط و با قابليت‌هايي متوسط مناسب مي‌باشد . اگر مي‌خواهيد يکي سيستم ويپ بي‌نظير همراه با قابليت‌هاي بسيار کاربردي و جذاب راه اندازي کنيد بايد به سراغ CUCM برويد . گفتني‌ست که مرکز تلفن CUCM نيز به تنهايي برخي قابليت‌هاي معمول مانند IVR و ضبط مکالمه را در اختيار شما قرار نمي‌دهد و براي اين امر نياز به راهکار‌هاي ديگري که به صورت يکپارچه با CUCM فعاليت مي‌کنند خواهيد داشت .


نکته : مرکز تلفن CUCM براي راه اندازي به يک ماشين مجازي با 120 گيگ هارد و 8 گيگ رم احتياج دارد .


نکته : يکي از مهم‌ترين مزاياي CUCM نسبت به CME قابليت قرار دادن سرور بکاپ براي CUCM مي‌باشد . در مورد سرور‌هاي بکاپ CUCM در مقالات بعدي بيشتر صحبت خواهيم کرد ، فقط براي اين که عمق تفاوت اين ويژگي CUCM با CME را درک کنيد بايد بدانيد که در هر کلاستر CUCM مي‌توان يک Publisher و Subscriber 19 قرار داد که نهايتان هشت سرور از آن‌ها مي‌توانند نقش Call Manager را بازي کند . اين در حالي است که سرور بکاپي که براي CME مي‌توانيم قرار دهيم عملا کاربرد چنداني ندارد .


معرفي راهکارهاي ويپ سيسکو?


آشنايي با CUE سيسکو


حال که با دو Call Manager اصلي سيسکو آشنا شديد بهتر است به سراغ برخي از راهکار‌هاي توسعه اين دو Call Manager برويم . يکي از محصولاتي که سيسکو براي توسعه مرکز تلفن خود ارائه کرده است CUE مي‌باشد که در تصوير ذيل مي‌توانيد يک نمونه از کارت‌هاي آن را مشاهده کنيد . اين محصول در انواع مختلف با اينترفيس‌هاي مختلف براي قرارگيري در روتر سيسکو توليد مي‌شود تا برخي قابليت‌هاي جذاب را به مرکز تلفن ما اضافه کند .


معرفي راهکارهاي VOIP سيسکو?


برخي از اين قابليت‌ها عبارت است از :



  • صندوق صوتي : يکي از قابليت‌هايي که اين ماژول متناسب با قدرت و ظرفيت خود در اختيار شما قرار مي‌دهد سيستم صندوق صوتي يا پست صوتي مي‌باشد .

  • تلفن گويا : تلفن گويا يا IVR نيز يکي ديگر از قابليت‌هايي است که اين ماژول در اختيار ما قرار مي‌دهد .

  • SRSV : اين قابليت به طور خلاصه قرار دادن يک بکاپ براي CUC مي‌باشد که در مقاله بعدي در مورد آن صحبت خواهيم کرد .

  • SRTS : اين قابليت به طور خلاصه قرار دادن يک بکاپ براي CUCM مي‌باشد .


 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : سيسکو ,تلفن ,cucm ,مرکز ,مي‌باشد ,اندازي ,مرکز تلفن ,پياده سازي ,voip سيسکو ,راهکارهاي voip ,بکاپ براي ,unified communications manager ,cisco unified communications
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

به نام خدا ، سلام خوش آمدید خدمات دسترسی به اینترنت نگاره ی قلم آموزه های ناب Tom پیامک تاپ یک فنجان شعـر قاصدک گمنام امام زمان عجل الله فرجه الشریف